Innsikt: driveren for digital suksess!

Hvordan skal bedrifter treffe med relevant informasjon og sørge for at det ikke blir silt ut i filteret? Svaret er, innsiktsdrevet kommunikasjon.

Dagens medielandskap er en jungel av informasjon. Vi blir bombardert med store mengder data hver dag og vi har lært oss å filtrere ut den informasjonen som ikke er relevant for oss.

Hvordan skal bedrifter treffe målgruppene sine med relevant informasjon og sørge for at det ikke blir silt ut i filteret? Svaret er, innsiktsdrevet kommunikasjon.

customer-insights-app-marketing.png

De fleste bedrifter samler informasjon om kundene sine. Kunnskap om webadferd, demografi, kjøpshistorikk, preferanser, interesser samt hva slags innhold de engasjerer seg i kan gi bedrifter det konkurransefortrinnet de trenger. God analyse av kundedata vil gi en økt forståelse for kunden og hvordan man kan engasjere dem.

Det gjelder å henge med i svingene

Det digitale landskapet er i konstant utvikling og konsumenter endrer både måten de bruker kanaler samt hvilke kanaler de bruker. Innsiktsdrevet kommunikasjon er et enkelt konsept å ta i bruk i din digitale markedsføring, men vi må holde oss oppdaterte hele tiden. Vi må treffe kunden med kommunikasjon som er relevant, interessant og engasjerende samtidig som vi følger med på trender og statistikk i det markedet du befinner deg i.

Innsikt gir deg mer enn kunnskap om forbrukerne dine, det gir deg grunnlaget til å danne en strategi for din digitale markedsføring. Ved å lage en innholdssstrategi basert på kunnskap om forbrukerne, øker du sjansen for treffsikker markedsføring betraktelig. Det kan sies at kommunikasjon uten strategi er som å seile en skute uten ror. Man må definere klare mål slik at alle i organisasjonen jobber sammen med en felles forståelse av hvilken kommunikasjon som tiltrekker og er relevant for interessenten slik at han finner deg, i motsetning til at du leter etter han.

Det har blitt ytret av digitale guruer at vi skal danne relasjoner til interessenter , men hvordan gjør man det?

Tre tips som skaper relasjoner til dine interessenter

En teknikk er å utvikle Personas. Personas er å sette et ansikt på innsikten du har om målgruppen din. Ved å sette ansikt på segmentene øker du muligheten for din bedrift å skape innhold som treffer. Det er lettere å snakke med ”Vera” 54 år, en samfunnsengasjert dame som er opptatt av å eksperimentere med matlaging og liker å reise, enn ”kvinner 45-55”. Ved å lage historier rundt målgruppene blir det lettere å skrive innhold  til dem slik at kommunikasjonen mot ”Vera” har verdi for henne. Budskapsutformingen kan også bli enklere ved å bruke personas, fordi dere kan spørre dere selv: Ville ”Vera” engasjert seg i dette budskapet?

Innsikt om målgruppen vil også gi deg en forståelse av kanalvalg. De fleste av oss er innom flere plattformer og et titalls  medier om dagen. En grundig analyse av din kundedata kombinert med statistikk fra blant annet TNS Kantar (forbruker og media) vil øke sikkerheten om at din bedrift treffer målgruppen i de riktige kanalene. Bruk av flere kanaler eller omnichannel marketing vil også sørge for at du treffer målgruppen din. Det er  viktig at du har en god strategi i bunn slik at budskapet og overgangen fra kanal til kanal er sømløs og at kundeopplevelsen er god.

Dersom din bedrift er gode til å lage innhold har dere et veldig godt utgangspunkt for Innholdsmarkedsføring. Innholdsmarkedsføring (eller content marketing) har eksistert i over 100 år, og er en god måte å anvende kundeinnsikt. Ved å produsere innhold som er av interesse for målgruppen kan du skape oppmerksomhet til din bedrift og dine produkter før kunden kommer i en kjøpsprosess. Det vil si at din bedrift er allerede merkekjennskap top of mind og du kan skape et behov som vil føre til salg av dine produkter og tjenester.  

Evaluering, justering og læring

Hvis din bedrift bruker innsikt for å sette strategi og lage innhold som engasjerer målgruppene dine, er det også viktig å evaluere resultatene i etterkant. Som det meste annet dreier digital markedsføring seg om testing, evaluering og justering. Ved å basere markedsaktiviteter og innholdsstrategien din på innsikt vil det gi deg en sikkerhet om at du tar gode avgjørelser. Dette vil igjen gi deg muligheten til å utforske en eller flere av de ovennevnte taktikkene og løpende justere hvor det trengs.  

Related articles

Get fresh perspective on digital change (temporary)   Get useful insights

0 replies on “Innsikt: driveren for digital suksess!”

Leave your reply